FAQ 2018-10-23T09:08:13+00:00

FAQ – Ofte stillede spørgsmål

Herunder har vi samlet en række af de mest stillede spørgsmål vedrørende vores systemer, som vi håber kan hjælpe dig. Har du brug for ydereliger hjælp, er du selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os.

Online support
Telefon: 7572 0177
E-mail: webreqsupport@dmdd.biz
Mandag – torsdag kl. 8.00-15.00
Fredag kl. 8.00-14.00

Jeg er ny læge og ønsker at anvende WebReq:
Kontakt Biokemisk Klinik i din region. Du kan se listen over kontaktpersoner her.



Jeg er tandlæge og ønsker at anvende WebReq:

Kontakt:
Heidi Skram, MedCom
Projektleder for udbredelse af WebReq blandt tandlæger.
Tlf. 24990039

For kommunale tandlæger:
Region Hovedstaden: Kontakt Henrik Lykke Iversen på e-mail: Henrik.lykke.iversen@regionh.dk
Øvrige regioner: Kontakt DMDD på e-mail: WebReqsupport@dmdd.biz



Jeg er i en anden form for praksis og ønsker at anvende WebReq:

Kontakt Biokemisk Klinik i din region. Du kan se listen over kontaktpersoner her.

 

VIGTIGT: Ved alle henvendelser er det vigtigt, at du opgiver Klinikkens navn, adresse, by, Region, mail og telefonnummer.

Jeg har problemer med at logge på fra minikald:
Du skal fjerne cookies på din pc:
I Internet Explorer: Klik på tandhjulet (funktioner) øverst til højre -> Vælg Internetindstillinger -> vælg fanebladet “Generelt” -> klik på SLET -> klik på SLET i pop-up vinduet -> Klik på OK.
Forlad Internet Explorer og forsøg at logge ind.
Har du stadig problemer kan du kontakte vores Online support tlf. 75720177



Jeg har minikald og vil gerne have adgang til laboratoriesvarportalen.

Du skal sendes en skriftlig henvendelse med forespørgsel på adgang til Fællesregional systemadministrator Helle Bering:
E-mail: h.bering@rn.dk
Tlf.: 22421631

REGION NORDJYLLAND
National og Tværregional IT
Niels Bohrs Vej 30
9220 Aalborg Ø.



Mit lægesystem er nede. Hvordan kommer jeg på WebReq?

Kontakt DMDD for at få direkte adgang WebReq.
Tlf.: 75720177
E-mail: WebReqsupport@dmdd.biz



Jeg har minikald, men kan ikke komme på laboratoriesvarportalen.
(Knappen mangler)
I drop down boksen ”På vegne af” vælger du den lægeansvarlige i klinikken, som du må agere for. Herefter ses knappen til laboratoriesvarportalen.



Internettet er nede, hvordan mærker og sender jeg så prøver?
Kontakt dit lokale laboratorie.

Jeg ønsker ikke, at få kopisvar på rekvisitioner, som jeg henter fra hotellet:
Klik på ”Oplysninger” når du henter den næste rekvisition fra hotel.
Udfyld ”kopisvar til prøvetager” som her, så der fremadrettet ikke modtages kopisvar på hotel rekvisitioner.

Ændringen træder i kraft når rekvisitionen er afsendt.
OBS! Ændringen gælder fremadrettet for alle patienter og for alle i klinikken.



Jeg ønsker (ikke) egne analyser på egen PTB

Send en e-mail med dit ønske til WebReqsupport@dmdd.biz. Husk at opgive klinikkens navn og yder nummer.



Jeg ønsker at flytte en profil

Klik på den ønskede profil og hold musetasten nede, mens du flytter profilen over til det ønskede sted.
OBS! Ved standard visning ”Klinik profiler” kan en profil kun flyttes inden for samme gruppe.
Skift evt. til ”profiler (alle)” for anden gruppering.



Hvordan opretter/rediger jeg en profil?

Klik på ”Opret/rediger profiler” nederst i WebReq
Under ”Klinik profiler” kan du finde profiler. Under ”Profil oplysninger” kan du oprette profilnavn.
Under “Profil oplysninger” kan du også tilføje analyser i katalog (højre side), fjerne analyser i venstre side eller rette i tekster.

Klik på ”Gem profil”, ”Slet profil” eller på ”Tilbage til rekvisition” for at undlade ændringer.

Mere uddybende information findes manualen Hjælp til profiler.

 

Jeg er tandlæge og mangler PTB’er
Du kan sende en e-mail til WebReqsupport@dmdd.biz.
Husk at opgive klinikkens navn, adresse samt ydernummer.



Jeg er læge og mangler PTB’er
Kontakt dit lokale Klinisk Biokemiske laboratorie.
For Region Hovedstaden – se deres hjemmeside for bestilling af utensilier ved Region Hovedstadens Regionslager her.

Tekst og etiketter rammer ikke korrekt på blanketten.
Sideopsætningen kan indstilles manuelt i Internet Explorer.
Klik på tandhjulet øverste til højre -> vælg “Udskriv” -> klik på “Sideopsætning“.
Indstil dialogboksen som anvist her:



Der kommer ikke noget print ud

Der kan godt være problemer, hvis du bruger browserne Google Chrome eller Mozilla Firefox.
Du kan skifte til Internet Explorer, hvor print af PrøveTagningsBlanketter (PTB) fungerer.

Efter du har skiftet skal du sætte Internet Explorer til din standard browser:
Klik på tandhjulet øverste til højre -> vælg “Internetindstillinger” -> vælg fanen “Programmer” -> klik på “Gør Internet Explorer til din standardbrowser” -> klik “OK

Hvad er Web-Patient?
Web-Patient er et særskilt modul i WebReq til bestilling af hjemmemålinger og udfyldelse af spørgeskemaer, som patienter selv kan udføre.
Læs mere om Web-Patient her.



Hvordan kommer jeg i gang med Web-Patient?

Skemaer kan bestilles i modulet klinisk biokemi eller laboratoriemedicin.
I katalogoversigten vælges ”Webpatient”.
Se video og vejledning på her på hjemmesiden under Web-Patient -> Hjælp til Web-Patient



Kan jeg se hvordan et Web-Patient skemaet ser ud for patienten?

I WebReq kan du under ”WebPatient arkiv” se, hvordan de forskellige skemaer ser ud for en patient Web-Patient.



Kan jeg printe skema fra Web-Patient?

Ja! Når du bestiller analysen, så kan du under “Link i oplysninger” både printe skemaet samt vejledning til patienten.



Kan jeg oprette skemaer i Web-Patient til børn eller pårørende?

Ja! Når du bestiller skemaet skal du klikke på ”Oplysninger”.
Når det drejer sig om børn, så er der allerede sat en markering i ”Ja” ved assisteret indberetning.
Ved voksne, der har assisteret indberetning fra pårørende, skal der manuelt markeres i feltet “Ja”.

Du skal som minimum udfylde prompterne markeret med rød.

NB. I Web-Patient er skemaet synligt for forældre indtil barnet fylder 15 år. For pårørende er skemaet synligt indtil skemaet er besvaret.

Er det muligt at bestille til flere specialer?
Ja! Hvis du anvender modulet ”Laboratoriemedicin” kan du bestilles til flere specialer samtidig.
Hvert speciale kommer på sin egen PrøveTagningsBlanket (PTB) med hvert sit rekvisitions nummer.



Hvordan kommer jeg direkte over i ”Laboratoriemedicin” (default), uanset hvad jeg vælger i mit lægesystem?

Det er muligt at komme direkte ind i ”Laboratoriemedicin”ved at klikke på jeres praksisnavn i WebReq og sætte flueben i ”Benyt laboratoriemedicin”. Klik herefter ”Gem”.



Hvorfor kan jeg ikke se alle undersøgelser til mikrobiologi i laboratoriemedicin?

Når du åbner Klinisk mikrobiologikataloget kan du se de undersøgelser, der ligger i kviklisten.
For at se de øvrige undersøgelser skal du klikke på ”Vælg i søjlevisning”.



Hvad gør jeg, når jeg har spørgsmål vedrørende analyser?

Så skal du kontakte dit lokale laboratorium.

Hvordan kan jeg se, om der er problemer med WebReq?
Det kan du se under menupunktet WebReq -> Driftstatus for WebReq



Hvor kan jeg se de tidligere beskeder fra WebReq (røde og grønne beskeder)?

Dem kan du se under menupunktet WebReq -> Hjælp til WebReq – hvor de står under Opdateringer.

Den nye WebReq Databehandleraftale er nu udarbejdet.
Databehandleraftalen sikrer vores forpligtelser ift. den nye persondataforordning (GDPR).
Det er VIGTIGT, at aftalen bliver accepteret, ellers kan WebReq ikke bruges efter d. 28. maj 2018.
Der vil fremkomme en automatisk dialogboks i WebReq til brug for accept, når aftalen ligger klar i WebReq.
Klik her for at se den nye Databehandleraftale.

Indtil du har accepteret den nye Databehandleraftale kan du stadig se din nuværende Databehandleraftale i WebReq. Vejledning hertil findes herunder:

Hvor kan jeg se databehandleraftalen?
Du skal klikke på jeres praksis navn i WebReq. Her åbnes boksen: “Rediger Praksis stamdata“.
Klik derefter på ”Se aftale” og et nyt vindue med aftalen åbnes.

Hvad er favoritter i modulet ”klinisk kemi” og ”Laboratoriemedicin”?
Favorit analyser:
Klikker du på en grå stjerne ud for en analyse under katalogerne, så bliver stjernen gul og fremover vises analysen på forsiden under katalogerne.

Favorit profiler:
Klikker du på en grå stjerne ud for en Laboratorie profil, så bliver stjernen gul og hermed markeret som favorit. Klikker du herefter på den grå stjerne i overskriften, så får du kun favorit profilerne vist.

Du kan trække favorit profiler over under egne profiler i visningen ”Profiler (Alle)”.



Vi har fået ny adresse eller navn. Kan jeg ændre det i WebReq?

Ja! Klik på jeres praksis navn i WebReq. Her åbnes boksen: Rediger Praksis stamdata. Nu kan du redigere stamoplysninger og afslutte med ”Gem”.

Husk at give Laboratoriet besked!


Hvor kan jeg se databehandleraftalen?
Du skal klikke på jeres praksis navn i WebReq. Her åbnes boksen: “Rediger Praksis stamdata“.
Klik derefter på ”Se aftale” og et nyt vindue med aftalen åbnes.



Er det muligt at bestille flere undersøgelser samtidig i klinisk mikrobiologi?

Ja, der er nogle undersøgelser, som godt kan bestilles samtidig. Er dette en mulighed, så vises ikonet ”flere undersøgelser” i menu baren, når den første undersøgelse er markeret.

Klikker du på ikonet ”flere undersøgelser” vil du kunne se hvilke undersøgelser, du har mulighed for at lægge på samme rekvisition.
OBS! Denne opsætning er individuel for de enkelte laboratorier!

Du kan altid bestille flere undersøgelser, hvis du benytter modulet ”Laboratoriemedicin”.



Kan jeg nemt gentage en aktuel bestilling?

Ja! Hvis du ønsker at en aktuel bestilling skal gentages yderligere, f.eks. 3 gange med 90 dages interval, skriver du 3 i ”reitereringer” og 90 ”Interval” i menu baren.



Kan jeg se om ”egen læge” er opsat som kopimodtager på rekvisitioner lagt på Hotel?

Henter du en rekvisition ned fra Hotellet, kan du ved at klikke på ”Kopisvarmodtager” se, om originalrekvirenten har sat egen læge på som kopimodtager på bestillingen. Ønsker du IKKE der sendes kopisvar kan du fjerne det under ”Oplysninger”.

Jeg har ønsker til forbedring, en forespørgsel eller vil indberette en fejl
I WebReq kan du klikke på “Ønsker til WebReq” øverst til højre.

I boksen kan du i drop-down menuen vælge mellem Indberetning af forbedringsønske, Forespørgsel og Indberetning af fejl.
Indtast et emne samt dine kommentarer og afslut med “Send”.

Du er også velkommen til at sende en e-mail til os på webreqsupport@dmdd.biz